Wtorkowe spotkania, które odbyły się w styczniu i lutym 2021 roku, były swego rodzaju przygotowaniem
do międzynarodowej wirtualnej wizyty w Polsce, której gospodarzami byli uczniowie ZS Police.
Moderatorami spotkań byli nauczyciele z krajów partnerskich – Turcji, Włoch i Hiszpanii.
Podczas spotkań uczniowie poznawali się i wymieniali informacjami o swoich preferencjach i
zainteresowaniach. Językiem komunikacji projektu był angielski. Z powodu pandemii, która
zmieniła nasze sposoby działania w wielu dziedzinach życia, musieliśmy odwołać planowaną
wizytę w Polsce i przeprowadzić ją w formie online. Wizyta w ramach projektu wirtualnego
odbyła się ostatecznie w trzecim tygodniu marca, w ramach projektu Erasmus TV International,
akcji Erasmus Plus, która skupia się na trójkącie edukacji, kultury i technologii, której głównym
celem jest wzmocnienie kluczowych kompetencji studentów.
Jako gospodarze tego wydarzenia mieliśmy przyjemność gościć online ponad 100 osób,
w tym 88 studentów z pięciu krajów partnerskich – Włoch, Rumunii, Turcji, Portugalii i Hiszpanii.
W poniedziałek po krótkim powitaniu przez dyrektora polskiej szkoły ZS Police,
agendę przedstawił koordynator projektu z Hiszpanii. Następnie uczniowie przedstawili siebie i swoje szkoły.
Dodatkową atrakcją było zgadywanie, do czego służą różne przedmioty z przeszłości, które uczniowie
pokazywali przed kamerami. We wtorek – to był dzień polski. Rewelacyjna prezentacja o Polsce,
wirtualny spacer po Szczecinie – nagrany przez naszych uczniów oraz film o szkole – ZS Police
oczami uczniów – to główne punkty programu. Następnie w osobnych wirtualnych pokojach polscy
uczniowie odpowiadali na pytania dotyczące naszego kraju i powstały „pamiątki” z Polski – w formie
wirtualnych pocztówek, na których uczniowie wklejali swoje zdjęcia na zdjęcia różnych miejsc w Polsce.
W środę Polacy zaprezentowali polskie tańce ludowe, odśpiewana została wspólnie Oda do radości,
hymn Unii Europejskiej, a następnie w mniejszych grupach odbył się „Quiz z mowy ciała”.
Chodziło o odgadnięcie znaczenia typowych i znajomych gestów, było dużo zabawy,
a także znaleźliśmy wiele podobieństw kulturowych. Na przykład, kto by się spodziewał, że
nasza "figa makowa” będzie miała takie samo znaczenie w Rumunii i Turcji?
Dzień zakończył się dyktowaniem obrazu. Nasz obraz, wybrany w drodze głosowania,
to 'Bociany' Chełmońskiego. Trzeba przyznać, że zadanie było wymagające, a najlepsze
„kopie” zostały umieszczone na odpowiednim padlecie. Czwarty dzień rozpoczął się od
warsztatów poetyckich, a wielu uczestników było zaskoczonych możliwością stworzenia
utworu poetyckiego. Potem odbyły się warsztaty kulinarne, które dla większości zapadły w pamięć,
ponieważ prezentowano ulubione przepisy uczniów, a niektóre z nich były później wykorzystywane i
lubiane przez innych. W piątek rozpoczęła się ewaluacja, z natychmiastową informacją zwrotną
ze strony zarówno nauczycieli, jak i młodzieży, jednak mieliśmy też czas na pokazanie prezentacji,
które zostały przygotowane w zeszłym roku, przed pierwotnie planowaną wizytą w Polsce.
Ze zrozumiałych powodów wizyta miała duże wsparcie ze strony internetu, wykorzystaliśmy
platformę Teams, meet-jitsi, różne padlety oraz dokumenty Google i inne narzędzia komputerowe.
Nasi uczniowie jako gospodarze prowadzili spotkania w kilkuosobowych grupach,
doskonaląc swoje umiejętności społeczne, cyfrowe i komunikacyjne.
Wszyscy uczniowie biorący udział w projekcie okazali się osobami otwartymi i niezależnymi,
chętnymi do pracy w zespole.
Napisz komentarz
Komentarze