Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 24 listopada 2024 12:16
Reklama

Będą dwa tory do polsko-niemieckiej granicy. Pociągiem ze Szczecina do Berlina szybciej niż samochodem

Będą dwa tory do polsko-niemieckiej granicy. Pociągiem ze Szczecina do Berlina szybciej niż samochodem. Za cztery lata. Budowa drugiego toru, elektryfikacja odcinka Szczecin Gumieńce – granica państwa, dodatkowe przystanki, nowe wiadukty – to najważniejsze zadania planowane w ramach modernizacji polskiego odcinka linii kolejowej łączącej Szczecin z Berlinem. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. właśnie ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej. Realizacja tej bardzo ważnej inwestycji to efekt wieloletnich starań Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego oraz partnerskich Krajów Związkowych Brandenburgia i Berlin.
Będą dwa tory do polsko-niemieckiej granicy. Pociągiem ze Szczecina do Berlina szybciej niż samochodem

Autor: Veerasak Piyawatanakul z Pexels

Postępowanie przetargowe opublikowano w tym tygodniu na tzw. platformie zakupowej PKP PLK. Pełna nazwa zadania to „Prace na linii kolejowej nr 408 i 409 na odcinku Szczecin Główny - Szczecin Gumieńce - granica państwa, etap I: linie kolejowe nr 408 i 409” w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów sieci TEN-T”. Chodzi o opracowanie dokumentacji projektowej.

 

- O modernizację linii kolejowej Szczecin – Berlin zabiegamy od lat. Dla Pomorza Zachodniego to inwestycja o ogromnym znaczeniu, warunkująca rozwój gospodarki, turystyki – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Cieszę, że to długo oczekiwane przedsięwzięcie wkracza w etap projektowania. Planów, zapowiedzi, obietnic – już dość! Mam nadzieję, że szybko rozpocznie się też faza realizacji i za kilka lat podróż pociągiem do stolicy Niemiec będzie trwała niespełna półtorej godziny.

 

Rozpoczęcie procedury zmierzającej do modernizacji linii jest wynikiem m.in. wieloletnich starań i lobbingu Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego oraz partnerskich Krajów Związkowych Brandenburgia i Berlin.

Efektem końcowym działań rozpoczętych po obu stronach granicy będzie zmodernizowana, dwutorowa i zelektryfikowana linia kolejowa umożliwiająca rozwijanie przez pociągi pasażerskie prędkości 160 km/h oraz 120 km/h przez pociągi towarowe. Jej przepustowość pozwoli na kursowanie 25 par pociągów pasażerskich oraz co najmniej 20 par pociągów towarowych na dobę. Poprawa przepustowości ma umożliwić także kursowanie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej – początkowo do Kołbaskowa, a docelowo także do Tantow i Angermünde.

 

W 2026 roku czas przejazdu koleją ze Szczecina do Berlina ma być krótszy niż 90 minut. I pociąg będzie dojeżdżał do centrum miasta (Hauptbahnhof), a nie jak obecnie do stacji Gesundbrunnen. Tak szybkiego i bezpiecznego połączenia nie zapewni żaden inny środek transportu.

 

Nowoczesna linia kolejowa ma przyciągnąć więcej pasażerów do przyjaznego środowisku transportu kolejowego. Jednocześnie wypełniona zostanie luka w transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T dla przewozów towarowych, gdyż inwestycja umożliwi kursowanie pociągów towarowych o długości do 750 m

 

Prace modernizacyjne po niemieckiej stronie granicy rozpoczęły się pod koniec listopada 2021 roku i w pierwszym etapie objęły odcinek Angermünde – Passow. W kolejnym etapie zmodernizowany zostanie odcinek Passow – granica RP. Jak niedawno poinformowały Koleje Niemieckie modernizacja linii do granicy z Polską powinna zostać zakończona w 2025 r., czyli rok wcześniej niż pierwotnie zapowiadano.

Deutsche Bahn mocno stawiają na ekologiczne aspekty swojej inwestycji. W celu ochrony środowiska w ramach dotychczasowych działań na obszarze przylegającym do linii kolejowej zbudowano 144 budek dla nietoperzy, wieżę dla jaskółek, 13 kilometrów ogrodzenia ochronnego dla gadów oraz 14 siedlisk dla nich.

 

Inwestycja realizowana przez PKP PLK SA ma być gotowa w 2026 r. W ogłoszonym właśnie przetargu zamawiający oczekuje: zaprojektowania m.in. drugiego toru oraz elektryfikacji dotychczas niezelektryfikowanego odcinka Szczecin Gumieńce – granica państwa, budowy nowych przystanków Szczecin Pomorzany (pod wiaduktem ulicy Powstańców Wielkopolskich), Warzymice, Przecław i Kołbaskowo, a także zastąpienia wiaduktami dotychczasowych jednopoziomowych skrzyżowań linii kolejowej z ulicą Cukrową oraz z drogą do Rajkowa.

 

 

Tekst: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego Biuro Prasowe


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: AparatowyTreść komentarza: Obsługuje W-21 jak i W-107 :) Ujęcie wodneData dodania komentarza: 17.02.2023, 18:57Źródło komentarza: Na terenie Grupy Azoty Police znajdują się pozostałości po Hydrierwerke PölitzAutor komentarza: Krzysztof DżemikTreść komentarza: Nie polecam tej firmy jako pracodawcy.Data dodania komentarza: 10.02.2023, 22:42Źródło komentarza: Grupa Azoty Polyolefins poszukuje pracowników na różne stanowiska produkcyjneAutor komentarza: MamaTreść komentarza: W czasie pandemii żaden pracownik pani Kasi nie stracił pracy? Może dla tego że ciężar utrzymania placówek spadł na rodziców dzieci, którzy zmuszeni byli płacić opłatę stałą za dziecko mimo iż placówka nie świadczyła usługi w ramach zawartej umowy. Rząd pozamykał placówki a koszty ich utrzymania spadły na rodziców. Czy tak powinno funkcjonować sprawne państwo?Data dodania komentarza: 1.09.2022, 11:33Źródło komentarza: Dofinansowanie placówek przedszkolnych i żłobkówAutor komentarza: AniaTreść komentarza: Głosuję na NellęData dodania komentarza: 26.11.2020, 07:18Źródło komentarza: Nella Mazgiejko będzie reprezentować nasz region w plebiscycie Pokaż TalentAutor komentarza: KozaTreść komentarza: Troszkę źle napisaliście bo nie tylko modelkami były Policzanki Data dodania komentarza: 23.11.2020, 23:29Źródło komentarza: Lokalne firmy stworzą charytatywny kalendarzAutor komentarza: WojtekTreść komentarza: Co ma woda do śmieci ? Bo nie rozumiem ?????Data dodania komentarza: 11.11.2020, 10:57Źródło komentarza: Obawy Policzan w związku z nową metodą naliczania opłat za śmieci
Reklama
Reklama