W wydarzeniu z okazji pierwszej dostawy propanu udział wzięli m.in. Wojewoda Zachodniopomorski Zbigniew Bogucki, Prezes Zarządu Grupy Azoty S.A. Tomasz Hinc, Wiceprezesi Zarządu Grupy Azoty S.A. Mariusz Grab i Grzegorz Kądzielawski oraz Prezes Zarządu Grupy Azoty Polyolefins Andrzej Niewiński.
Projekt Polimery Police realizowany przez Grupę Azoty Polyolefins S.A. to budowa zintegrowanego kompleksu chemicznego, obejmującego instalację do produkcji propylenu, instalację do produkcji polipropylenu, terminal przeładunkowo-magazynowy, a także infrastrukturę logistyczną oraz odpowiednie instalacje pomocnicze. Terminal umożliwi dostawy dwóch kluczowych surowców do inwestycji, tj. propanu i etylenu. W polickim gazoporcie wybudowano trzy zbiorniki – dwa na propan o pojemności 40 tys. m3 każdy i jeden na etylen o pojemności 12 tys. m3.
Zrealizowana dostawa propanu potwierdza, że budowa nowej fabryki Polimery Police wchodzi w finalną fazę inwestycji. Całościowy postęp prac wynosi już ponad 98 proc., a przeładowanie propanu do zbiornika usytuowanego w nowym polickim gazoporcie należy traktować jako symboliczny początek kończenia budowy nowego kompleksu chemicznego. Tym samym, w przyszłym roku będziemy uruchamiać inwestycję, dzięki której Grupa Azoty i Polska dołączą do europejskiej czołówki w produkcji polipropylenu i będą jednymi z największych wytwórców w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – mówi Tomasz Hinc, Prezes Zarządu Grupy Azoty S.A.
Propan i etylen będą przechowywane w kriogenicznych zbiornikach w stanie płynnym, przy ciśnieniu zbliżonym do atmosferycznego i w temperaturze wrzenia – 42 st. C (propan) i -104 st. C (etylen). Zbiorniki są wykonane w konstrukcji dwupłaszczowej, co oznacza, że w widocznym zbiorniku zewnętrznym znajduje się drugi zbiornik – wewnętrzny, w którym znajdować się będzie ciecz. Przestrzeń międzypłaszczowa wypełniona jest materiałem izolującym – perlitem. Płyty denne zbiorników będą podgrzewane, dzięki czemu grunt pod zbiornikami nie będzie narażany na zamarzanie od niskich temperatur cieczy i wypaczanie.
Guadalupe Explorer to nowoczesna jednostka przeznaczona do przewozu gazu LPG w stanie skroplonym. Statek wybudowano w 2022 roku w stoczni w Korei Płd., ma 189 m długości, 28 m szerokości, 10,5 m zanurzenia i jest jedną z największych tego typu jednostek zwijających do zespołu portów Szczecin – Świnoujście. Jej wejście do Portu Morskiego w Policach możliwe było dzięki pogłębieniu toru wodnego Szczecin-Świnoujście do głębokości 12,5 m.
Napisz komentarz
Komentarze